Konferencja prasowa projektu Sygnał/Szum dofinansowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego

Konferencja prasowa projektu Sygnał/Szum dofinansowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego

W środę 3 lipca w płockiej Kawiarni Charlie odbyła się konferencja prasowa cyklu wydarzeń dźwiękowych Sygnał/Szum, na który Fundacja Nobiscum otrzymała dofinansowanie ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. W konferencji wzięli udział Piotr Dąbrowski, prezes Fundacji Nobiscum i kurator cyklu, oraz Karol Krajewski, przedstawiciel płockiej delegatury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Na przestrzeni ostatnich lat w Płocku dało się zaobserwować rosnące zainteresowanie publiczności muzyką poszukującą i niekonwencjonalnymi zjawiskami dźwiękowymi. Od 2016 roku odbywa się tu cykl koncertowy “Sygnał/Szum” pod kuratelą Piotra Dąbrowskiego, obecnie prezesa Fundacji Nobiscum. W koncertach aktywnie uczestniczy publiczność w różnym wieku – od rodzin z małymi dziećmi, młodzieży po osoby starsze. Podczas wydarzeń publiczność ma okazję nie tylko posłuchać muzyki, ale także podyskutować z artystami na temat tworzonych przez nich kompozycji czy używanych technik. Projekt ten wychodzi naprzeciw potrzebom lokalnej społeczności, chcącej konfrontować się z nowymi wymiarami sztuki, zgłębiać techniki i technologię, zdobywać wiedzę o rzeczywistości dźwiękowej. Cykl “Sygnał/Szum” jest dotychczas jedynym lokalnym cyklem dotyczącym tych zagadnień, a rozbudowany o przedsięwzięcia o charakterze edukacyjnym i warsztatowym ma szansę zagospodarować znaczącą lukę w ofercie edukacyjno-kulturalnej Płocka.

Cykl koncertowo-edukacyjny pod nazwą “Sygnał/Szum” w 2019 roku to koncerty i warsztaty służące integracji lokalnej społeczności wokół zagadnień związanych z dźwiękiem, w tym otaczającą nas audiosferą i ciekawymi kierunkami we współczesnej muzyce. Uczestnicy projektu będą mogli zapoznać się z zagadnieniami dotyczącymi sfery dźwiękowej swojego otoczenia, świadomego słuchania czy sporządzania prostych nagrań terenowych. Projekt przewiduje również warsztaty dźwiękowo-plastyczne, podczas których uczestnicy stworzą prace w różnych technikach plastycznych inspirując się dźwiękami muzyki współczesnej i nagraniami terenowymi. Integralną jego częścią będą wydarzenia koncertowe prezentujące najciekawsze zjawiska we współczesnej poszukującej muzyce elektronicznej, elektro-akustycznej oraz field recording.

Organizatorem wydarzeń jest Fundacja Nobiscum a partnerami projektu, udostępniającymi miejsce realizacji koncertów i warsztatów – Płocka Galeria Sztuki i Kawiarnia Charlie.

Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego, w ramach konkursu grantowego “Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego – Zadanie nr 8 – Kultura podniebna – kultura podziemna” na kwotę 22 000 zł. Całkowity koszt realizacji projektu to 27 808 zł.

W ramach projektu odbyło się już spotkanie warsztatowe i koncert z udziałem Tomka Mirta i kuratora cyklu Piotra Dąbrowskiego. 22 czerwca w Kawiarni Charlie Mirt zaprezentował swoje nagrania terenowe sporządzone choćby w dalekich zakątkach Azji, można było dowiedzieć się czemu warto słuchać swojego otoczenia, jakiego sprzętu używać do nagrań, wszyscy chętni zaś mogli posłuchać audiosfery kawiarnianego podwórka i nagrać ją samodzielnie.

Już 6 lipca o 19.00 Fundacja Nobiscum zaprasza do Kawiarni Charlie na kolejne wydarzenie w ramach tegorocznej odsłony cyklu Sygnał/Szum. Zagrają dwaj artyści: Marek Kamiński oraz Zbigniew Chojnacki. Marek Kamiński to pochodzący z Krakowa producent i multiinstrumentalista, tworzący muzykę z pogranicza ambientu i neoklasyki, znany m.in. z projektu Lights Dim, w którym nagrywał i wydawał z wieloma prominentnymi twórcami muzyki eksperymentalnej zarówno z Polski jak i z zagranicy. Najnowsze wydawnictwo Kamińskiego – longplay ‘Not Here’ – stanowi rezultat niemal dwóch lat pracy artysty. Płyta zawiera 8 utworów łączących brzmienia fortepianu, przetwarzanej gitary elektrycznej, jak również nagrań terenowych, syntezatorów i samplerów granularnych. Wydawnictwo ujrzało światło dzienne 12 marca 2019 roku. Masteringu płyty podjął się Rafael Anton Irisarri (Black Knoll Studio), cieszący się renomą twórca wielu przełomowych nagrań z gatunku drone/ambient. Płocki koncert będzie premierą live tego materiału. Zbigniew Chojnacki to akordeonista i improwizator. Muzykę oraz dźwięki postrzega swobodnie i umownie, najistotniejszy jest dialog i spotkanie z drugim człowiekiem. Każda forma wydawania dźwięku, jest ułatwieniem nawiązania kontaktu z ludźmi. Inspiracje czerpie z elementów najczęściej niezwiązanych bezpośrednio z muzyką, jak sam mówi „stara pralka, źdźbło trawy, warkot silnika autobusu, a nawet zwykle krzesło na środku sceny mogą być inspirujące.” Pomimo młodego wieku współpracował już z wieloma wybitnymi muzykami sceny zarówno jazzowej jak i improwizowanej m.in. Marcinem Albertem Steczkowskim, Michałem Urbaniakiem, Jackiem Kochanem, Anną Gadt, Krzysztofem Gradziukiem, Adamem Pierończykiem, Joelle Leandre, TOC. Oprócz działalności solowej na stałe współtworzy wraz z Łukaszem Czekałą grupę Backspace, która określa swoją grę jako improwizowaną muzykę współczesną.

16 lipca w ramach cyklu przeniesiemy się do Płockiej Galerii Sztuki, gdzie o godzinie 11.00 rozpocznie się pierwsza edycja warsztatów plastyczno-dźwiękowych prowadzonych przez Mirosława Cegłowskiego i Piotra Dąbrowskiego. Nagrania terenowe z różnych miejsc na świecie i nieszablonowa twórczość muzyczna posłużą dzieciom i młodzieży jako inspiracja do stworzenia prac w różnych technikach plastycznych. Kolejne edycje warsztatów w ramach cyklu odbędą się we wrześniu i listopadzie.

Zapisy na warsztaty: warsztaty@fundacjanobiscum.eu, +48 574 188 454

20 lipca o godzinie 20.00, ponownie w Galerii, kolejne spotkanie wokół tematyki nagrań terenowych. Jego gośćmi będą Marcin Barski i Marcin Dymiter – artyści dźwiękowi związani z Instytutem Pejzażu Dźwiękowego, kuratorzy wystawy Polish Soundscapes prezentującej dokonania polskich twórców field recordingu. Spotkanie będzie się składać z części performatywnej, w trakcie ktorej obaj twórcy zagrają koncerty z wykorzystaniem nagrań terenowych, oraz warsztatowej – która tym razem przybierze formę wieczornego spaceru dźwiękowego po Płocku.

10 sierpnia kolejny, podwójny koncert. W PGS zagrają projekty Sarmacja oraz Soundscape Mirror. Pierwszy z nich, współtworzony przez płocczanina Pawła Bartnika (członka formacji kIRk, znanej już płockiej publiczności z koncertu w ramach cyklu Sygnał/Szum) oraz Michała Kołowacika (autora m.in. dubowo-elektronicznego projektu Echo Deal) ma na swoim koncie wydaną niedawno przez Astigmatic Records winylową epkę, a za sobą szereg promujących ją koncertów. Soundscape Mirror czyli Krzysztof Freeze Ostrowski (muzyka) i Tom Skof (wizualizacje) to bardzo aktywny audiowizualny duet wywodzący się z Bydgoszczy, którego najświeższym dokonaniem jest album “49 Kilometers to the East”, Freeze wydaje również świetnie przyjmowaną przez krytyków muzykę solowo m.in. w wydawnictwach Recognition Records czy Pawlacz Perski.

Do końca roku 2019 w ramach dofinansowanego projektu odbędą się jeszcze dwa podwójne koncerty (w październiku i grudniu) oraz wspomniane wcześniej warsztaty plastyczno-dźwiękowe (wrzesień i listopad).

Zdjęcia: Gabriela Nowak-Dąbrowska